NU BESTELLEN
 

Geraak je niet bij ons voor sluitingstijd?

Dankzij ons handig online formulier kan je bestellingen op voorhand doorgeven!

Wij contacteren je zodra je bestelling klaarligt!

Lees meer!

Stoppen met roken is altijd zinvol...

op elke leeftijd en in alle situaties, ook als je door de tabak ziek bent geworden.

Het is sowieso een goede beslissing, maar jij bent wel degene die de beslissing moet nemen.

Je zult makkelijker van de sigaret afstand kunnen doen als je je goed bewust bent van de (vele) voordelen van het stoppen en van jouw persoonlijke motieven om met de rookstop te beginnen.

gevolgen van actief roken

passief meeroken

Wij beschikken in de apotheek over verschillende nicotinevervangers die je kunnen helpen bij het stoppen met roken. Er bestaan kauwgums, zuigtabletjes, pleisters en inhalatoren. Daarmee heb je minder last van ontwenningsverschijnselen. Ze verminderen ook de drang om te roken. Je gebruikt deze middelen 12 weken lang elke dag. Daarna moet je ze langzaam afbouwen. Je kunt ze zonder voorschrift bij de apotheek verkrijgen. Lees voor gebruik goed de bijsluiter. Aarzel niet om ons advies in te winnen!

Er zijn momenteel twee voorschriftplichtige geneesmiddelen die je kunnen helpen bij het stoppen met roken: Zyban ® (bupropion) en Champix ®(varenicline).

Om te stoppen en vooral om vol te houden is het goed om te weten waaraan je begint, wat de opties zijn, waar je terecht kunt voor advies.

Tabakstop is een gratis dienst van Stichting tegen Kanker, met de steun van de overheid. Je vindt er een antwoord op vragen over roken, gewenning, hulp bij het stoppen en opvolging na de rookstop.

Tips voor vrienden, familie of collega's van rokers

  • Respecteer dat wie stopt met roken het voortouw neemt. Het is zijn of haar beslissing, niet de jouwe.
  • Vraag of je af en toe mag informeren naar zijn of haar toestand. Vraag niet enkel of ze ‘nog gestopt’ zijn, maar wees betrokken en informeer hoe ze zich voelen.
  • Laat hem of haar weten dat ze altijd bij je terecht kunnen indien ze behoefte hebben aan een luisterend oor.
  • Help de ‘stopper’ bij wat ze nodig hebben om af te kicken: harde snoep, rietjes om te kauwen, gesneden verse groente,...Trek de nodige tijd uit om hem of haar op andere gedachten te brengen. Ga samen naar de bioscoop, maak samen een fietstocht, of maak samen een ommetje totdat de drang naar nicotine voorbij is.
  • Maak je huis volledig rookvrij. Verwijder aanstekers en asbakken.
  • Wees gul met een schouderklopje. Stoppen met roken is een overwinning!
  • Neem zijn of haar prikkelbaarheid tijdens het afkicken niet persoonlijk. Integendeel, toon begrip voor de symptomen en herinner eraan dat deze ontwenning slechts tijdelijk is. De eerste twee weken zijn de moeilijkste.

 

 

 

Openingsuren

Ma 09u tot 12u - 13u30 tot 18u30

Di 09u tot 12u - 13u30 tot 18u30

Wo 09u tot 12u - 13u30 tot 18u30

Do 09u tot 12u - 13u30 tot 18u30

Vr 09u tot 12u - 13u30 tot 18u30

Za 09u tot 12u30

Gesloten op zondag en feestdagen.